2011. április 19., kedd

What can a life coach learn from an amazing piano teacher? / Mit tanulhat egy jó zongoratanártól egy életkísérő?


My son began to learn playing piano two months ago. His teacher, M. is a cute and smart lady, could be his grandma. She is also very patient, and very cool - even from a kids’ point of view. Samuel doesn’t wanna take lessons alone, so I also attend the weekly classes. And I learn a lot too….How she teaches a 6 years old,  how she draws Sammy’s attention even after a tiring school day.

During these two months I made some assumptions. One is that even she prepares on  the lessons with special outline/notes, the lesson’s realization is always based on Sammy’s actual motivation. So, she perceives and bases on the students real motivations not on her owns/or the parents’. Oh, it is so different from my childhood………So smart!

(Let me give you an example. She would like to explain him the notes „C” and „D”. She has learned by now, that Sammy’s main interest are reptiles and dinosaurus recently. And he continuously draws his own reality and images. She asked Sammy to figure out a Crocodile song for letter „C”, and Dinosaur song for letter „D”. And then he had time to draw little pictures about this two songs, he made up! That’s a special piano lesson, isn’t it?)

The second reason for her success is that she invests a lot of time and attention for deepening their relationship in order Sammy’s trust.

Why it is so important for me as a life coach, as a psychologist? The profound investigation and knowledge of the motivation of the client and also the mutual sympathy between therapist and client, or coach and coach-partner are deeply important, I think. The process doesn’t work without them….

Many people asked me about how to choose an experienced coach/therapist? So, do not forget this things above! It is very important that you trust your coach after the first session. If this doesn’t work, the basement of the whole process might go trash.

On the other hand, right after the first session you have to ask yourself the following. What is my main motivation here? And if that meets the treatment plan the coach suggest you on the next meeting, that’s nice. If she/he recommends major differences in that, it would be important to question the success of your future together. The coach has to understand your motivation for this process, and basing the process on them.

In other words, you should decide with both your heart and mind, and try more specialists without any hesitation!

With love,
Eszter

www.womanlyartofliving.com

……………………………………………………………

Két hónapja jár a fiam zongoratanárhoz. M. a zongoratanárnő hihetetlen türelmes és ráadásul akár felnőttszemmel, akár gyerekszemmel nézzük igen jófej, a nagymamája lehetne. Mivel Sámuel fiam nem hajlandó egyedül járni még, ezért a foglalkozásokon magam is részt veszek. és sokat tanulok. Hogyan tanít, miként köti le a gyerek figyelmét?

A két hónap alatt két fontos megfigyelést tettem. Az egyik, hogy bár mindig van logikai ive az órának, de a gyerek motivációjára alapoz. Tehát nem a sajátjára, vagy a szülőjére (:) Azt hiszem, nem kell itt kifejtenem, hogy ez mennyire eltér a gyerekkorunkban megszokottól…..

(Hadd meséljek el egy személyes élményemet ezzel kapcsolatban: M. szeretné elmagyarázni Samunak a „C” és „D” hangjegyeket. Azt már pontosan tudja Samuról, hogy a fiút jelenleg a hüllők és a dinoszauruszok érdeklik. És állandóan rajzol a saját kis világából és képzeletéből. M. arra kérte Samut, hogy találjon ki egy Krokodil dalt (Crocodile- az első betű alapján) a „C”-hez, és egy Dinódalt a „D” hangjegyhez. Miután a rövid dal- és szöveg(!) megvolt, adott neki időt arra, hogy mindkettőhöz rajzoljon is egy szépet. Hát, elég érdekes egy zongoraóra, mi?)

A zongoraórák sikerének másik alapja, hogy rendkivül sokat szentel kettőjük kapcsolatára. Hogy Samu bízzon benne, szeresse őt magát is. Azt mondja ez alapvetően határozza meg, hogy milyen lesz a hangszertanulás sikere.

A motivációk alapos ismerete és a kölcsönös rokonszenv szerintem terapeuta és kliens, életkísérő és ügyfele között is alapvető. Többen kérdezték tőlem, hogy mi alapján válasszon valaki magának tapasztalt életkísérőt. Szerintem e két dolgot alapvető számba venni. Fontos, hogy a leendő segítőnk szimpatikus legyen számunkra, egyébként a fejlesztés bizalmi háttere erősen inogni kezd.

Másrészt pedig rögtön az első alkalom után- bármennyire is rokonszenves volt a figura- fel kell tennünk a kérdést. Mit is szeretnék én elérni? Miért is jöttem én ide? Az első tapogatozó állapotfelmérés alatt ugyanis képes kell legyen a leendő kísérő arra, hogy elkezdje megérteni  a kliens inditékait. És az alapján vázoljon fel egy lehetséges közös tervet/programot. Ha e tervet nem tudod a magadénak elfogadni, akkor megint csak el kell gondolkozni a közös jövő sikerén…….
.
Szíveddel és eszeddel döntsél, és nyugodt szívvel próbálj ki több segítő kollégát annak érdekében, hogy sikerrel járj.

Szeretettel,
Eszter

www.eletmuveszno.com

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése